דרופשיפינג – מה היה בעבר ומה צופן העתיד

דרופשיפינג – מה היה בעבר ומה צופן העתיד

כיום, דרופשיפינג הוא אחד מהמודלים הרווחיים ביותר בעולם המסחר האלקטרוני. לפני שנצלול יותר לעומק ונבין לאן התחום הזה הולך לדעתינו חשוב קודם כל להבין מה זה בכלל דרופשיפינג.

מה זה דרופשיפינג ואיך זה עובד?

הנה ההסבר הכי פשוט שלנו לאיך עובד מודל הדרופ שיפינג:
במודל זה סוחרים אינם מחזיקים בסחורה אלא מרוויחים מהפרש המחירים מפלפטפורמות המסחר השונות – מעין תיווך.
לדוגמא – ראיתי ספק שמוכר מפה לשולחן בעליאקספרס ב5$, אני אעלה את אותו המוצר בדיוק לאיביי מבלי לרכוש אותו ב6$. רק לאחר שמישהו יבצע ממני רכישה באיביי של מפת השולחן שהעליתי ב6$ אני ארכוש את המוצר מאותו ספק שראיתי בעליאקספרס ואשלח אותו ישירות ללקוח שלי שהזמין באיביי – הרווח שלי יהיה 1$. בהיקפי מסחר גדולים אפשר לעשות הרבה מאוד כסף בשיטה הזו.

מודל הדרופשיפינג
מודל הדרופשיפינג

היתרונות בדרופשיפינג

  • אין צורך ברכישת מלאי מראש
  •  עלויות הקמה מזעריות ואף אפסיות
  •  יכולת התרחבות וגדילה גבוהה ומהירה יחסית
  •  יכולת גמישות גבוהה מבחינת המלאי והמוצרים
  •  מגוון רחב מאוד של מוצרים שאפשר למכור (משהו כמו אינסוף)
  • כביכול "כסף קל"

נשמע די פשוט ומבטיח לא? אנחנו ניגע בהמשך גם על החסרונות שלה ונראה מה יהיה עתידה וגורלה של השיטה הזו, לדעתינו.
אגב, כיום הפלטפורמות המובילות מבחינת כמות סוחרים במודל הזה הן איך לא – אמזון ואיביי.

דרופשיפינג – מאיפה הכל התחיל?

אולי יהיה קצת קשה להאמין לזה אבל הדרופשיפינג נוצר עוד לפני עידן האינטרנט, הרבה לפני.
ליתר דיוק בשנות ה-60 וה-70, שבהן חברות הזמנות דואר אלקטרוני ניצלו את יתרונות קטלוג המוצרים דרך המייל של לקוחותיהם.
אותם קטלוגים להזמנה בדואר היו חוברות קטנות שקיבלו אותם במייל ובהם פורסמו מגוון מוצרים למכירה. הלקוחות היו יכולים להזמין את המוצרים מהקטלוג דרך הטלפון, ולבקש מהחברה לשלוח אותם עד דלת ביתם. איזו קידמה!

הכל התנהל יפה מאוד ולאט לאט אותן חברות התפתחו וגדלו למימדים יפים, באותה תקופה הם היו מאחסנים את המלאים שלהם במחסנים גדולים אשר היו דואגים גם לשלוח את המוצרים ללקוחות עד הבית. מודל שמזכיר את מודל הFBA של אמזון כיום. (Fulfilment By Amazon)
בינתיים חברה אחרת זיהתה במחסנים המיוחדים הללו שסיפקו גם שירותי משלוחים פוטנציאל למודל קצת יותר מעניין.
אותה חברה השתמשה למעשה במוצרים שכבר קיימים במחסנים והעלתה אותם לקטלוג שלה שאותו הייתה שולחת ללקוחות שלה במייל במחיר יקר יותר מהמחיר ה"אמיתי" שלהם.

לאחר מכן, כאשר לקוח הזמין מוצר כלשהו, הייתה רוכשת אותו מהמחסן עצמו ואז גם מזמינה את המחסן לספק את הפריט לכתובת הלקוח.
כך נוצר מודל הדרופשיפינג. וזה היה גאוני.

דרופשיפינג היום

מאז שנות ה60 וה70 עברו הרבה מים בנהר, האינטרנט הומצא, פלטפורמות מסחר מקוון גדולות כמו אמזון ואיביי כמוא גם נכנסו למשחק ומשנת 2010 הכל נכנס לנפחים הרבה יותר גדולים כאשר גופים כמו עליבאבא, עליאקספרס, שופיפיי, אוברלו ועוד ועוד גם כן הצטרפו לחגיגת הדרופשיפינג. וכמובן שמי שהרוויח לא מעט בכל החגיגה הזו אלה הסוחרים עצמם. בכל פטלפורמה הנ"ל ישנה דרך ושיטה ייעודית וקצת ייחודית לה למסחר במודל הדרופשיפינג דרכה.
כיום גודל שוק הדרופשיפינג כולו בשנת 2022 קרוב ל200 מיליארד דולר.

עתידו של הדרופשיפינג

חשוב לציין שכל הנכתב בחלק הזה של המאמר הוא דעתינו בלבד ואנחנו משתפים אותה כאן.
מודל הדרופשפיניג הוא בהחלט דרך מהירה ויעילה מאוד לבניית עסקים דיגיטליים בכלל ואיקומרס – מסחר אלקטרוני של מוצרים פיזיים בפרט. אבל, עסק אמיתי וחזק חייב את הביסוס שלו. עסק שמבוסס על דרופשיפינג בלבד הוא בהכרח עסק זמני ולא כזה שיכול להחזיק מעמד הרבה זמן (כמה שנים טובות). ומדוע אנחנו חושבים ככה? הנה כמה סיבות שנרחיב עליהן לאחר מכן:

החסרונות בדרופשיפינג

  •  תחרות מטורפת מול מיליוני סוחרי דרופשיפינג אחרים בדיוק כמוכם –
    כיום, הרבה אנשים כבר הבינו את הפוטנציאל של הדרופשיפינג ובגלל

    דרופשיפינג
    אין שליטה על שרשרת האספקה.

    הקלות וכמעט חוסר הסיכונים של הקמת עסק כזה הרבה מהם גם כבר עושים את זה בעצמם ומוכרים מוצרים דרך הדרופשיפינג. מה שהופך את התחום הזה בשנת 2023 למאוד קשה להצליח בו, לא משנה באילו פלטפורמות, כבר הגיעו לכולן.

  •  אחוזי רווח נמוכים –
    זוכרים את הדוגמא על המפת שולחן? כל מפת שולחן שאני מוכר אני ארוויח 1$. צריך למכור הרבה מאוד מפות שולחן בשביל להתפרנס מזה יפה.
  • אין אף שליטה על שרשרת האספקה של המוצר –
    לקוח שלכם הזמין מכם מפת שולחן והספק שלכם הוא זה ששולח ישירות את המפה ללקוח עד הבית. המוצא כלל לא עובר אצלכם. מה יקרה אם בטעות יש פגם במוצר, הספק החליט שהוא יוצא לחופשת מחלה מבלי לעדכן אתכם מראש, חלה איזה טעות והספק שלח מוצר אחר ללקוח, ועוד מלא דוגמאות שאתם בכלל לא תדעו עליהם עד אשר המוצר כבר יגיע ללקוח ואולי זה יהיה מאוחר מדי, אתם תלוים בספק שלכם. ולנהל עסק שתלוי בצורה כה משמעותית בגורם חיצוני שהוא לא אתם זה מאוד קשה.
  • לא תמיד דרופשיפינג הוא כשר 100% –
    גם הגופים והלפטפורמות הגדולות כבר הבינו את הבעייתיות במודל הדרופשפיפינג מול הלקוח קצה שלהם והתחילו להגביל משמעותית את המסחר במודל הזה. לדוגמא, הדרופשיפינג באיביי כיום נחשב כתחום אפור, ידעתם את זה? ואם תשאלו אותנו הוא רק ימשיך ויתכהה עם הזמן.
  • קשה לבנות מותג עצמאי אמיתי וחזק
    בעקבות כל החסרונות שהרבחנו עליהם כאן, קשה מאוד לבנות עסק חזק ויציב לאורך השנים. יותר מדי גורמים חיצוניים שולטים בגורלו של עסק הדרופ שיפינג שלכם שבכל יום יכולים "להתהפך" עליכם. לא נעים ולא כיף.

 אז לאן פניו של הדרופשיפינג מועדות?

לאור כל החסרונות שציינו כאן, אנחנו חושבים שמודל הדרופ שיפינג הקלאסי (איביי, אמזון וכו) לאט לאט ילך וידעך מהעולם. אנשים כבר לא "טיפשים" כמו פעם. כיום, הם יעדיפו לרכוש את המוצרים שלהם באינטרנט ממותגים מושקעים וחזקים במקום לרכוש עוד מוצר באיביי שיגיע אחרי שבועיים במקרה הטוב. בנוסף, קשה להתעלם שהפלטפורמות הגדולות בעצמן לא אוהבות את המודל הזה ויתחילו לחסל אותו לאיטו בעצמן.
אז האם דרופשיפינג מת?
אנחנו לא חושבים שהדרופשיפינג מת, לפחות לא בזמן הקרוב. זה עדיין עסק נוח ודי פשוט יחסית שאפשר להגיע איתו למחזורים גבוהים אבל חשוב לזכור שכל מוות הוא איטי…

לסיכום

דיברנו במאמר על מודל הדרופשיפינג בהרחבה, מתי הוא נוצר, על יתרונותיו וחסרונותיו ואפילו סיכמנו את דעתינו עליו.
לדרופ שיפינג היה את זמנו לזרוח וכבודו במקומו מונח אבל עכשיו הגיע תורם של המותגים העצמאיים לתת בראש ולהשתלט על השוק. ואם כבר מותג עצמאי אז כזה שהוא היברידי ומוכר במגוון אפיקים כמו המרקטפלייסים השונים שעליהם כתבנו במאמר הבא.
עכשיו זהו תורו של האיקומרס החכם לקום ולזרוח. בואו להפוך את העסק שלכם להיברידי.

קחו את העסק שלכם לשלב הבא - תהפכו להיברידים!