איקומרס בשנת 2023

איקומרס בשנת 2023

איקומרס הוא תחום שנמצא איתנו בעולם כבר די הרבה זמן. ליתר דיוק, הצורה הראשונה של איקומרס הייתה בחברת מחשבים שאיפשרה ללקוחות שלה למכור את המחשבים המשומשים שלה, דרך מסחר אונליין. זה היה בשנת 1982 ולאותה חברה קראו Boston Computer Exchange.
מאז ועד היום עברו כמה שנים טובות והאיקומרס עבר כברת דרך ארוכה עד לקראת השנה שבה נכתב המאמר הזה – 2023.
במאמר הקרוב אנחנו נדבר על איקומרס בשנה הנוכחית – מגמות וטרנדים, איזה דברים כדאי לשים לב ואיפה ומה יהיה עתידו הרחוק יותר.
המאמר הוא בעברית כמו שכבר הספקתם לקרוא לכן אנחנו נתמקד בעיקר בשוק הישראלי.
אך לפני שנצלול לעמוקים חשוב קודם להבין: איקומרס. מה זה?

מה זה בכלל איקומרס?

אי-קומרס היא מילה שלקוחה בכלל מלעז – מאנגלית. E-commerce. האות E מסמלת את המילה אינטרנט ואילו המילה commerce פירושה מסחר באנגלית.
מכאן, איקומרס = מסחר באינטרנט. כל מוצר או שירות שאתם תוכלו לרכוש דרך האינטרנט נכלל תחת עולם האיקומרס. בעשורים האחרונים מי שבעיקר תרמו לקידום של השוק הזה הן שחקניות גדולות ומוכרות כמו איביי, עלי אקספרס ואמזון שעליה הרחבנו במאמר הבא.

בארץ כמו בארץ, אנחנו תמיד מתקדמים קצת באיחור משאר העולם וכאן לוקח קצת יותר זמן לאנשים לאמץ טרנדים חדשים. אבל זה דווקא דבר טוב, כי בזכות מאפייני האימוץ האיטיים הללו אנחנו יכולים לזהות טרנדים שיגיעו לארץ לפני הזמן בהתאם למה שקורה בעולם ואתם יכולים להתעדכן בהם ממש במאמרים כמו אלה.

השפעות הקורונה על האיקומרס

אי אפשר לדבר על האיקומרס מבלי להתייחס לשנתיים-שלוש האחרונות שהתאפיינו במגפה שהשפיעה על חיי כולנו – הקורונה.
הקורונה השפיעה מאוד על עולם האיקומרס והרגלי הצריכה של אנשים הן בעולם והן בישראל.

בהתבסס על מחקרים רבים שנערכו בנושא, בשנת 2020, שיא הקורונה, המכירות המקוונות באינטרנט עלו בכ-77%(!). זה הרבה.
אפשר להבין את המספר הזה היות והרבה אנשים היו סגורים בבתיהם תקופה ארוכה, תוסיפו לזה לחצים וחרדות למיניהם שיכולים להירגע רק באמצעות רכישה רגשית של איזה גרב או משחק מחשב – והנה לכם עליה מטורפת במכירות בשוק האיקומרס.
העניין הוא שאחרי כל עליה בדרך כלל תבוא גם ירידה.
אט אט העולם חזר לשגרתו לאחר המגפה, אנשים כבר למדו להתמודד איתה ועם ההגבלות למיניהן ומן הסתם שהרכישות המקוונות יחזרו למספרים יותר נורמטיביים.
יחד עם זאת, הדעה הרווחת היא ששוק האיקומרס (בנוסף לעוד הרבה שווקים אחרים) לעולם יראה אחרת מעכשיו.
הקורונה צמצמה פערים גדולים של כמה שנים, כאילו קפצנו להתנהגות רכישה צרכנית של שנת 2026.

אנשים הבינו כמה הם אוהבים לרכוש באינטרנט וכנראה ימשיכו לעשות את זה עוד ועוד.
מי שירצה להרחיב על השפעות הקורונה על השוק – יש כאן אחלה מאמר באנגלית.

איקומרס

איקומרס בשנת 2023

אז מה צופה לנו בשנת 2023 ובשנים הבאות בכל מה שקשור לאיקומרס בארץ הקודש?
במילה אחת – מרקטפלייסים.
מרקטפלייס הוא מקום אחד וירטואלי שמאגד בתוכו מספר רב של מוכרים וסוחרים. בניגוד לחנות השופיפיי העצמאית שלכם שבה אתם מוכרים רק את המוצרים שלכם, במרקטפלייס אין גבול לכמות הסוחרים והמוצרים שיכולים לקחת בו חלק. הרחבנו על מרקטפלייסים במאמר הבא.
בתחילת המאמר הזכרנו את שמות השחקניות הגדולות ביותר בשוק האי-קומרס, אם תחזרו לחלק העליון של המאמר אתם תגלו שכל השחקניות הללו הן מרקטפלייס בעצמן. זו אולי ההוכחה שהמרקטפלייסים כאן בשביל להישאר ולשלוט לעוד הרבה זמן.

איקומרס במרקטפלייסים – קצת מספרים:

47% מכלל הרכישות בעולם מתבצעות דרך מרקטפלייסים.
גודל שוק המרקטפלייסים הוירטואליים הוא כ780 מיליון דולר והצפי שלו לעלות בכ-23% בכל שנתיים עד שנת 2030.

המצב בארץ הוא מעט שונה מהמצב בעולם. ושוב, איזה מזל שישראל לעיתים משתרכת מאחור בכל מה שקשור בטרנדים כי עכשיו ניתן לצפות את כניסתם של המרקטפלייסים גם לישראל. לפני כולם.
בשוק הישראלי כרגע פועלים כמה מרקטפלייסים מוכרים יותר או פחות כמו וואלה שופס,עזריאלי, סופר-פארם וממש לאחרונה גם שופרסל.
על חלקם גם הרבחנו במאמרים שכתבנו.

לסיכום

לאור עלייתו של שוק האי-קומרס בשנים האחרונות, ובטח אחרי הקפיצה האסטרונומית שהוא קיבל מהקורונה, זה חד-משמעית התחום להתפתח ולגדול בו בתור סוחרים. בהינתן לנתונים משאר העולם, הדבר שהולך לשלוט בשוק הזה בתקופה הקרובה הם המרקטפלייסים, אשר רק עכשיו מגיעים לארץ. לכן, זה בדיוק הזמן, קצת לפני כולם, ללכת ולפתוח חשבון סוחר במרקטפלייסים הישראליים.
על מנת שתוכלו לנהל את כל ערוצי המכירה החדשים הללו בצורה נוחה, יעילה ובמקום אחד, אתם יותר ממוזמנים להציץ במערכת שלנו – גוהייבריד, שנבנתה בדיוק בשביל זה.

קחו את העסק שלכם לשלב הבא - תהפכו להיברידים!